Een jury in San Diego heeft Ford gisteren veroordeeld tot een strafbetaling van $246 miljoen, bovenop een schadeloosstelling van $123 miljoen. De 'gelukkige' is Benetta Buell-Wilson, die in 2002 meerdere keren over de kop sloeg na een iets te fors uitgevallen uitwijkmanoeuvre in haar Ford Explorer (modeljaar 1997). Het dak van de auto bleek niet bestand tegen die krachten en 'verfrommelde als papier', waarbij de rug van de vrouw brak en zij aan beide benen blijvend verlamd raakte. Ford verweerde dat ze de vorige 13 (!) rechtzaken over de vermeende onveiligheid van de Explorer allemaal had gewonnen, omdat de Explorer aan alle wettelijke voorschriften voldoet. De jury luisterde echter naar de advocaten van het slachtoffer, die aantoonden dat Ford's interne adviseurs al in de designfase hadden gewezen op de smalle wielbasis, het hoge zwaartepunt en het zwakke dak, maar dat deze bezwaren door het bedrijf waren genegeerd.
Een opmerkelijke redenering van de jury, omdat hiermee de bestaande - zeer zorgvuldig bepaalde - wettelijke voorschriften en passant als ontoereikend terzijde worden geschoven. Het slachtoffer bood aan $100 miljoen van de strafbetaling te laten zitten als Ford de verkochte modellen terug zou roepen voor aanpassingen. Dat zijn er echter meer dan 5 miljoen...
Volgens mij neemt Ford het sowieso niet zo nauw met de veiliheidsvoorschriften. Check de crashtest vergelijking tussen de Ford F150 en de Mini Cooper van 40Kmh maar eens: http://www.bridger.us/2002/12/16/CrashTe..
KolesQueeste is de online speeltuin van Gert Jan Kole. C'est moi: kind van de sixties, mensenmens - maar dan een ouderwetse, nog uit de tijd vóór de taalinflatie toesloeg en die kwalificatie devalueerde tot softe allemansvriend. Echtgenoot, papa, vriend, coach, manager. Werkzaam op het snijvlak van oude (radio) en nieuwe (interactive ~, social ~) media, met passie voor muziek, fotografie, leven en liefde.
Op KolesQueeste - KQ voor intimi - schrijf ik over wat mij privé bezig houdt. Voor een overzicht van mijn professionele activiteiten verwijs ik u graag naar mijn LinkedIn profiel.
Wilt u me een tijdje in de smiezen houden, dan kunt u zich abonneren op de RSS-feed of de notificatie-mailinglist van KQ, of me volgen op twitter. Nóg meer GJ vindt u via onderstaande icoontjes met web 2.0 spul.
Alle content op Kole's Queeste wordt gepubliceerd onder een Creative Commons licentie met behulp van het onvolprezen PivotX. KQ is mens- en machinevriendelijk: gemaakt op een Mac, geserveerd vanaf een Debian server en gegarandeerd Windows-vrij.
Niet op dit onderwerp, maar wel op je
web-site in ‘t algemeen…
Sinds kort kan ik namelijk maar een deel
(hier moet ik dus een return zetten om-
dat ik het anders zelf niet meer kan le-
zen) van je site zie. De rechter kolom
schuift voor een deel over de middenkolom.
Was eerder niet zo.
Groetjes!!!!!
Mutti · 05-06-’04 14:49 · Reageer op MuttiVolgens mij neemt Ford het sowieso niet zo nauw met de veiliheidsvoorschriften. Check de crashtest vergelijking tussen de Ford F150 en de Mini Cooper van 40Kmh maar eens: http://www.bridger.us/2002/12/16/CrashTe..
Grobbo (URL) · 07-06-’04 09:26 · Reageer op Grobbo